Profilaktyka i higiena

Nasz gabinet dentystyczny jest swoistym „dental SPA”, do którego pacjenci przychodzą po piękny i zdrowy uśmiech, gdzie mogą zadbać o swoje zęby i jednocześnie się zrelaksować. Jest opozycją do gabinetów, w których wizyta do niedawna mogła kojarzyć się z najgorszym koszmarem.

„Lepiej zapobiegać niż leczyć” – wszyscy znamy to powiedzenie, ale nie wszyscy stosujemy je w praktyce. Wielu z naszych pacjentów jest zdziwionych dowiadując się, że swoje zęby można utrzymać w dobrym zdrowiu do późnej starości. Wystarczy tylko o nie odpowiednio dbać.

Leczenie zębów i profilaktyka

UltraDental

Zęby przede wszystkim trzeba jak najszybciej wyleczyć.

Próchnica jest najczęstszą przyczyną utraty zębów. Składa się głównie z bakterii i stopniowo, ale systematycznie niszczy ząb, który sygnalizuje nam problem bólem. Często niestety na tym etapie jest już za późno, żeby ząb uratować. Próchnica powoduje także nieprzyjemny zapach z ust, więc jeżeli taki wyczuwamy, to należy natychmiast udać się do stomatologa. Kamień nazębny to kolejny sprzymierzeniec próchnicy i wróg zębów. Regularne wizyty kontrolne i usuwanie kamienia chronią szkliwo i nie dają próchnicy szans na jego zniszczenie. Po usunięciu próchnicy i zajęciu się ewentualnymi innymi problemami jamy ustnej, wystarczy regularnie przychodzić na wizyty kontrolne, a pomiędzy wizytami dokładnie szczotkować zęby. W naszej praktyce nie ograniczamy się jedynie do leczenia. Kładziemy bardzo duży nacisk na edukacje naszych pacjentów, szkolimy jak prawidłowo dbać o zęby i unikać wystąpienia próchnicy.

Nigdy nie jest za późno żeby zadbać o swój uśmiech.

Higiena

UltraDental

Warto korzystać z usług dotyczących higieny jamy ustnej:

• Skaling i piaskowanie – ma na celu usunięcie kamienia nazębnego. Pojawia się on w okolicach szyjek zębowych i jest doskonałym środowiskiem dla rozwoju bakterii. Są 2 rodzaje skalingu – naddziąsłowy (usuwa się kamień nazębny, który osadza się na powierzchni korony zęba) i skaling poddziąsłowy – kamień odkłada się pod powierzchnią dziąseł. Zabieg powinien być przeprowadzany 1-2 razy w roku. Piaskowanie to usuwanie płytki nazębnej przy użyciu specjalnej piaskarki stomatologicznej i wody pod ciśnieniem. Po piaskowaniu stomatolog wykonuje fluoryzację. Po zabiegu warto stosować tzw. białą dietę (przez 2 doby) oraz przez jakiś czas zrezygnować z palenia papierosów, picia kawy itp.
  • Lakowanie zębów - zabieg ten polega na uszczelnieniu bruzd, które są na powierzchniach trzonowych i przedtrzonowych zębów. Lakować należy zarówno zęby mleczne, jak i stałe. Wszystko odbywa się krótko i bezboleśnie. Na zębach umieszcza się lak i naświetla specjalną lampą. Działanie to zapobiega osadzaniu się bakterii i pojawieniu się próchnicy.
  • Lakierowanie zębów - czyli dostarczenie dużej dawki fluoru zębom. Pozwala to na zredukowanie próchnicy. Zabieg ten jest bezbolesny. Na zęby nakłada się specjalny lakier. Gdy specyfik wysycha, uwalnia zawarty w nim fluor. Przed lakierowaniem koniczne jest wyleczenie wszystkich ubytków i usunięcie kamienia nazębnego.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące profilaktyki i leczenia zębów

CZY LECZENIE ZĘBÓW BOLI?

Leczenie zębów najnowszymi metodami jest praktycznie bezbolesne.

CZY MOŻNA LECZYĆ KOBIETY W CIĄŻY?

Kobiety w ciąży powinny szczególnie dbać o dobry stan jamy ustnej. Leczenie zębów jest jak najbardziej wskazane.

CZY MOŻNA ZAPOBIEGAĆ TEMU, ABY ZĘBY LECZONE KANAŁOWO NIE PRZEBARWIAŁY SIĘ?

Podczas leczenia kanałowego lekarz dba o to, aby dokładnie wyczyścić komorę zęba nie tylko z próchnicy ale także z gutaperki, która służy do wypełnienia kanału.

DLACZEGO LECZYMY ZĘBY KANAŁOWO?

Zęby leczymy kanałowo, aby utrzymać je w jamie ustnej jak najdłużej. Alternatywą dla leczenia kanałowego jest usunięcie zęba.

CO TO JEST PRÓCHNICA?

Próchnica jest to choroba polegająca na demineralizacji i proteolitycznym rozkładzie tkanek twardych zęba podatnego na tę chorobę, przy udziale 4 czynników:

• bakterie,
  • substrat,
  • czas,
  • podatność tkanek.

CZY LECZENIE KANAŁOWE JEST BOLESNE?

Podczas pierwszej wizyty zostaje postawione rozpoznanie na podstawie, którego ustalamy dalszy tok leczenia. Następnie podajemy znieczulenie i usuwamy miazgę – ząb jest martwy. Dalsze etapy więc nie są bolesne.

JAK ZAPOBIEGAĆ PRÓCHNICY?

Należy szczególnie dbać o higienę jamy ustnej stosując preparaty zawierające fluor. Ważne jest również, aby w diecie unikać spożywania dużej ilości cukrów i węglowodanów.

DLACZEGO LECZENIE KANAŁOWE JEST KONIECZNE?

Jeśli nie podejmiemy leczenia kanałowego, zakażenie przeniesie się na kość i tkanki miękkie oraz może doprowadzić do utraty zęba. Bakterie zawarte w zakażonej miazdze mogą być niebezpieczne dla całego organizmu.

JAKIE MOGĄ BYĆ NASTĘPSTWA LECZENIA KANAŁOWEGO?

Ząb po leczeniu kanałowym nie jest już odżywiany (nie ma naczyń i nerwów) więc jest bardziej podatny na uszkodzenia zatem należy szczególnie uważać na możliwość złamania, skruszenia. Po pewnym czasie ząb może ulec przebarwieniu, które można zlikwidować zabiegiem wybielania.