Bruksizm i choroba okluzyjna

BRUKSIZM

Wiele osób uskarża się obecnie na nocne zgrzytanie zębami (bruksizm). Jest to bardzo niebezpieczne dla zębów ponieważ mogą się one podczas takiego zgrzytania ścierać, kruszyć czy pękać. Rozwiązaniem może być szyna termoformowalna, czyli przezroczysta nakładka na zęby, która zakładana na noc do snu może ten problem skutecznie eliminować. Należy skonsultować się z naszym specjalistą ortodontą, który zdiagnozuje problem i dobierze odpowiedni sposób jego leczenia.

CHOROBA OKLUZYJNA

Choroba okluzyjna określana jest jako okluzja urazowa lub też zgryz urazowy. W stomatologii okluzja to kontakt zębów łuku górnego i dolnego, który jest inny w pozycji centralnej, a inny przy ruchach żuchwy. Prawidłową relację między zębami górnymi i dolnymi opisują normy okluzji, a działanie mięśni żucia i stawu skroniowo-żuchwowego ściśle powiązane jest z prawidłową okluzją.

Co istotne, zaburzenia czynności, funkcji czy budowy jednego z tych trzech elementów odbijają się na działaniu pozostałych składowych. Nieprawidłowe kontakty okluzyjne będą więc negatywnie rzutowały na stan i funkcję mięśni żucia a także stawu skroniowo-żuchwowego.

Pacjent nawet przez dłuższy czas może nie odczuwać dolegliwości, ponieważ organizm w sposób naturalny stara się kompensować zmiany, które postępują w okluzji. Jeżeli jednak na wczesnym etapie nie podejmie się leczenia, istnieje ryzyko, że objawy zgryzu urazowego staną się naprawdę dokuczliwe. Właśnie taki stan można nazwać okluzją urazową, zgryzem urazowym czy chorobą okluzyjną.

Dolegliwość można leczyć na kilka sposobów: usuwając zęby, które przeszkadzają w zgryzie, prostując aparatami ortodontycznymi, wykonaniem odpowiednich koron i mostów lub selektywnym szlifowaniem zębów w granicach szkliwa.